L´astrugància de pertànyer a una escola que connecta les aules directament amb els espais exteriors i el bosc ens permet entorns plens de temps i de vivències que fan reeixir l´enginy mentre ens conviden a  pensar com  aprofitar-nos-en, com gaudir-los, com donar-los vida a través de cuidades propostes i materials que afavoreixen  l’acollida, l´aprenentatge i el plaer dels nostres alumnes.

EL BOSC

“En la profunditat de solitàries arbredes, de boscos perduts, lluny de cases, cotxes, carreteres, oficines o indústries, glateix un silenci alhora intens i amanit de sorollets que no l’acaben de trencar, sinó que més aviat l’enriqueixen: el so de piulades llunyanes d’ocells, de branquillons que s’acaben de trencar, de fulles remogudes pel vent, de rierols que salten entremaliats pel mig de les pedres i branques abatudes d’arbres massa vells.”

Formes del silenci, Joan M. Del Pozo

La natura nodreix la possibilitat d´observar amb tots els sentits i prendre consciència de les mudes del paisatge. Des dels espais exteriors parem esment a la llum, al moviment, a les olors, a les textures, als  sons i als silencis dels quals parla Josep M. Del Pozo i que són l´origen de moltes de les descobertes científiques i matemàtiques dels nostres alumnes.

Aquesta  natura canviant, que despulla arbres a l´hivern i que ens regala violes a la primavera reviu l´acuïtat mentre ens convida a  endinsar-nos en l’art i en la llengua des del silenci i des de l’observació.

Com aprenem de l´exterior?

El bosc i els exteriors ens ofereix un context adequat i diversos recursos naturals per treballar de forma globalitzada propostes de joc, d’investigació i artístiques que combinen l´us d´ estris d’experimentació, d´observació, de mesura i de creativitat amb els propis elements de la natura com el cel, la terra, les pedres, la sorra, les fulles i tots els materials canviants que aquest espai ens ofereix dia a dia. Procurem cultivar la curiositat seguint la seva motivació i fent-los viure experiències noves envers la natura i els nostres paisatges per

Construïr el coneixement partir de l’observació directa dins del propi medi.

Així doncs, el bosc i cada racó dels espais exteriors també estan pensats amb cura i cada un es configura com un ambient especial on esbossar propostes sota una estètica i uns materials escollits perquè prenguin consciència de la importància de la sensibilitat i el paper que hi juguen els sentits en els aprenentatges.

“L’experiència ens confirma que els infants necessiten molta llibertat per indagar, provar, equivocar-se i corregir. Per triar on i amb qui volen invertir la seva curiositat, les seves emocions; per apreciar els infinits recursos de les mans, de la vista, de l’oïda, de les formes, dels sons i dels colors”.

(Malaguzzi 2001)

Tal com expressen les paraules de Malaguzzi, les experiències viscudes als espais exterior i al bosc ens han portat a vivenciar com  aquests entorns ens permeten fer un treball sensorial i motor que afavoreix el desenvolupament dels processos cognitius i la sensació de plaer i benestar dels que compartim l´experiència.